-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:5201 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

نماز آيات چه موقع واجب مي شود؟ كيفيت آن را بيان كنيد؟
تلاش شما براي آشنا ساختن جوانان با نماز، كاري بس ارزشمند و مورد پسند است. دعوت مردم به آشنايي باخداوند و عبادت او از برجستهترين و متعاليترين امور است.
براي ترغيب و تشويق به نماز:
1. در آغاز بايستي زير بناهاي فكري فرد را مورد بررسي قرار داد و در اصلاح آن كوشيد.
ديدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستي، انسان، معاد و... اموري است كه نتيجه مستقيم بر عملكرد فرد دارد. پس بايدبه تقويت و اصلاح اين مباني كوشيد.
نماز، عملي است كه در مجموعه عقيدة توحيدي، داراي معنا و فلسفه است. پس در آغاز بايستي اين مجموعه شناختهشود تا نماز جايگاه خود را در ذهن و انديشه فرد باز يابد.
در بينش توحيدي اسلام و ديگر اديان الهي، انسان موجودي است كه به سوي كمال و لقاي پروردگار در حركت است: «انالله و انا اليه راجعون ؛ از خداييم و به سوي او باز ميگرديم».
حال در اين مسير، ابزارهايي به مدد انسان ميآيد، تا او را از فراموش كردن مسير و هدف باز دارد كه از مهمترين آنها «نماز»است: «اقم الصلاة لذكري ؛ نماز را براي ياد من به پا دار».
آدمي بدون نماز راه را گم خواهد كرد. نمازهاي پنج گانه، همانند چراغهاي برق هستند كه مسيري طولاني و پر خطر راروشن كردهاند تا كسي راه را گم نكند و به بيراهه و سقوط كشانده نشود.
آنچه كه موجب ميگردد برخي از نماز، روي گردان باشند و يا نسبت به آن تساهل كنند، ندانستن فلسفه نماز و يا دركيغلط از آن است. برخي چنين ميپندارند كه نماز انسان، نيازي را از خداوند برطرف ميكند كه البته خيالي واهي است.خداوند نيازي به هيچ مخلوقي ندارد. ازاينرو آنچه كه به عنوان عبادات بر آن تأكيد شده، جملگي در جهت كمال انساناست. نماز داراي آثار و فلسفههاي متعدد ديگري نيز هست كه به آن اشاره ميكنيم:
1ـ نماز، تقدير و سپاسگزاري از خداوند است،
2ـ موجب آرامش انسان است،
3ـ موجب ياد خدا است،
4ـ نماز زمينه پرهيز از گناه را در انسان فراهم ميكند،
5ـ تأكيدي بر نظافت و سلامتي است،
6ـ موجب انضباط و وقتشناسي است،
7ـ داراي آثار وحدت بخش اجتماعي است.
2. بيان فلسفه و اسرار نماز به اندازه فهم هر شخص؛مثلاً به او گفت كه اگر كسي به شما خدمتي هر چند كوچك انجام دهد،از او تشكر ميكنيد و يا اگر كسي شما را به مهماني دعوت كرد و انواع غذاها و ميوهها و شيرينيها را براي شما فراهم وهمه گونه از شما پذيرايي نمود، از او تشكر و قدرداني ميكنيد و اگر بدون اين كه يك كلمه از او سپاسگزاري كنيد، از منزلاو خارج شويد، همه كساني كه اين برخورد را ميبينند، شما را سرزنش ميكنند. حال خداوند عالم كه همه چيز از اواست؛ و نه تنها هستي ما از او است؛ بلكه تمام اين نعمتهاي گوناگون را براي ما آفريده است و در سختيها و مريضيها ومشكلات ما را كمك ميكند و نجات ميبخشد، هميشه بر سر سفره كرم او مهمان هستيم، تشكر نميخواهد؟ نماز وعبادات ما تشكر بسيار ناچيز از خداي عالم است؛ گرچه او به اين تشكر نياز ندارد و سود آن عايد خود ما ميشود. به طوركلي از اين راهها براي تشويق كودكان و نوجوانان ميتوانيد بهره بگيريد:
1ـ تشويق كودكان و نوجوانان هنگامي كه نماز ميخوانند؛
2ـ تهيه لباس مخصوص و سجاده و تسبيح زيبا و يا براي دختر بچهها مقنعه و چادر مناسب؛
3ـ تشكيل نماز جماعت حتي در منزل و بردن بچهها در جلسات نماز؛
4ـ نقل قصهها و داستانهاي شيرين در حد فهم آنها از نماز بزرگان و اشعار و احاديث زيبا در اين باره؛
5ـ ترك مستحبات در ابتداي كار، طول ندادن نماز و رعايت توانايي كودكان و جوانان؛
6ـ رعايت نظافت محل نماز و بردن آنها در مساجدي كه نظيف است و جلب توجه ميكند؛
7ـ خود مربيان به نماز اهميت بدهند و در اول وقت آمادگي خود را نشان دهند؛
8ـ بيان عظمت نماز و اين كه از هر كاري اهميت آن بيشتر است؛
9ـ رفقا و دوستان آنها را كنترل كردن و آنها را از مصاحبت با افراد بينماز و يا آناني كه به نماز اهميت نميدهند، دور نگاه داشتن؛
10ـ اين كارها بايد به وسيله مربيان از ابتداي سنين جواني شروع شود؛ به طوري كه كودك و نوجوان از آغاز به نماز عادت كند. در روايات اسلاميآمده است: كودكان را از سن هفت سالگي و قبل از رسيدن به سن بلوغ به نماز و عبادات وادار كنيد تا وقتي به سن جواني و بلوغ ميرسند،انجام آن برايشان سخت نباشد؛
11ـ فراهم كردن فيلمهاي نمايشي درباره نماز و كتابهايي كه در مورد نماز است.
3. عشق و علاقه به اهل بيت(ع)، يكي از راههاي جلب انسان به عبادت و نماز است:
اصولاً نماز از ضروريات بوده و از آن به عنوان عمود دين ياد ميشود (الصلاة عمود الدين). از همين امام باقر(ع)ميفرمايد: «اول ما يحاسب به العبد الصلاة فان قبلت قبل ماسواها؛ در قيامت اولين چيزي كه از انسان محاسبه ميشود، نماز است، كهاگر مورد قبول قرار گرفت، ديگر اعمال نيك انسان نيز مورد پذيرش قرار خواهد گرفت»، (بحارالانوار، ج 7 ، ص 267).
حال كسي كه به ائمه هدي(ع) عشق ميورزد، شايسته است به جلوههاي رفتاري آن بزرگواران توجه نموده و از آنان الهامبگيرد. امام علي(ع) به قدري به نماز مقيد بودند كه حتي در جنگ صفين شور نماز در دلش موج ميزد و مراقب وقت زوالبودند. امام حسين(ع) حتي در ظهر عاشورا مترصد نماز اول وقت بود و... به طور كلي سيرة ائمه هدي(ع) نشانگر شدتمراقبت آن عزيزان به نماز است. آنان همين روش را به ياران و صحابة خويش توصيه كردهاند. هنگامي كه اميرمؤمنان مالكاشتر را به عنوان استاندار مصر اعزام فرمود، به وي توصيه كرد: «واجعل لنفسك فيما بينك و بينالله تعالي افضل تلكالمواقيت واجزل تلك الاقسام؛ بهترين وقت خويش را به نماز و خلوت با خدا اختصاص ده»، (نهج البلاغه، نامه 53).
جهت اطلاع بيشتر ر.ك:
1 - آدابومستحباتنماز عباسعزيزي
2 -آشنايي با نماز محسن قرائتي
3-آموزشنماز محمد حسين فلاح زاده
4 -ارزش و اهميت نماز به زبان ساده صرفي
5 -اسرار الصلوة شهيد ثاني
6 -پرتوي از اسرار نماز محسنقرائتي
7 -پرستشآگاهانه محمدرضارضوانطلب
8 -تفسير نماز قرائتي
9-لزوم توجه به نماز و دركحضورخداوند محمدتقيمصباحيزدي
10-من نماز ميخوانم زيرا... محمود رضائي زاده
11 -هدايت نوجوان به سوي نماز علي قائمي
12 -نماز، زيباترين الگوي پرستش غلامعلي نعيمآبادي
13 -نماز وجامعهشناسي علي رضا وحدتپناه
14 -نمازشناسي حسن راشد

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.